Polisens segwayförsök rullar vidare

Många har kanske sett Segway som ett lite töntigt tvåhjuligt fortskaffningsmedel med handtag i tv-serien Solsidan. Men faktum är att polisen är en stor användare av Segway runt om i världen. Totalt finns ungefär 1600 polis-Segway i olika länder. Största användare är Chicagopolisen som har 100 Segways.
Enligt Peter Ågren, chef för ingripandeverksamheten på Södermalm finns flera fördelar för polisen att använda Segway:
– Vi blir rörliga över ett större område och får en större uthållighet än genom att patrullera till fots. En polis på Segway kommer också upp en bit vilket gör att man både ser och syns bättre, säger Peter Ågren.
Under försöket har poliserna på Segway mött både hån och uppmuntran från allmänheten. Helt klart är att en polis på Segway väcker uppmärksamhet, vilket kan vara en ”icebreaker” för att få kontakt med människor, säger Peter Ågren.
Det bekräftas av Björn Wase, en av de poliser som var ute och patrullerade på Segway i somras.
– Mottagandet från allmänheten har varit väldigt gott. Det är mycket glada tillrop och många som kommer fram och frågar. Så jag är positiv än så länge, sade Björn Wase till Aftonbladet i samband med försöket.
Den enda nackdelen med Segway som framkom under försöket är att man kan bli trött i ländryggen om man står länge på maskinen.
– Man måste ju ha variation, säger Peter Ågren.

Smidigt redskap på frammarsch
I Sverige har polisens bombtekniker  i Stockholm, Göteborg, Malmö och på Arlanda använt Segway i några år, och även Vallentunapolisen har haft en Segway på prov. Och på Segway Sverige ser man möjligheter för många fler grupper att använda Segway i jobbet. Några exempel är parkeringsvakter eller drift och underhåll av fastigheter.
– Allt som gäller patrullering, till exempel väktare i köpcenter. Du kan också få med dig en mängd utrustning, till exempel verktygslådor eller bombpolisens utrustning. Totalt kan du lasta 118 kilo på en Segway, säger Jonny Renfors, vd för Segway Sverige.
Segways har också använts för sjukvårdspersonal att ta sig fram bland mycket folk på mässor och festivaler.

Lätt att lära sig
Att lära sig ta sig fram på en Segway är inte särskilt svårt. Enligt Peter Ågren sitter känslan direkt om man tidigare åkt snowboard eller skateboard, och grundutbildningen ligger på några timmar.
Men för att använda Segway för polisiärt bruk krävs betydligt mer, berättar Jonny Renfors. Det är han som har utformat utbildningen på Segway för poliser. Det kan handla om att köra snabbt, bromsa hårt och göra tvära svängar. Men poliserna får också öva med Segway på skjutbana och att ta sig fram i terräng och över trottoarkanter. Att få med sig Segway uppför och nedför trappor är ytterligare ett moment i utbildningen.
– För en polis som ska jaga en tjuv ska det här sitta ”instant”, säger Jonny Renfors.
Det gäller också att lära sig vilka faror som finns. Ett par exempel är löst grus eller is. Trottoarkanter kan också vara en risk om man tar dem på fel sätt. Annars ska Segway funka även i det nordiska klimatet med snö och is, eftersom de kan utrustas med vinterdäck.

Nästa steg för Polisen i Stockholm är att få köpa in Segways till närpolisområdena Maria och Katarina och göra ett större fältförsök. Peter Ågren hoppas att Polisen i Stockholm ska kunna ha fyra Segways framåt vårkanten.

Fakta om Segway
Toppfart: Ca 20 km i timmen
Räckvidd: Upp till 38 km. Påverkas av vikt, temperatur och körstil.
Manövrering: Självstagande med hjälp av gyros. Styrs genom att man lutar sig åt olika håll.
Trafiklagstiftning: Klassas som cykel.
Mer information: www.segway.se

Kuriosa: Segways förre ägare Jimi Heselden omkom 2010 när han åkte utför en klippa – på en Segway.

Text: Bosse Rosén  Foto: Stefan Larsson (Bild på tysk polis)

ANNONSER