TEXT: HARRY HOLM / Arbogasidan – Facebook
ARGUMENTEN SOM INTE BET PÅ RÄDDNINGSTJÄNSTENS LEDNING
Ingen rökdykare om det börjar brinna i Arbogas gamla trähusbebyggelse. Ingen utryckning till trafikolyckor på E18 eller E20. Ingen snabbutryckning till drunkningstillbud i Arbogaån. Det är helt OK enligt direktionen för Räddningstjänsten Mälardalen. Arbogas argument har runnit av den västeråsdominerade RTMD-ledningen som vatten på en gås.
Direktionsledamoten Håkan Tomasson och Arboga kommunstyrelse ordförande Jonna Lindman träffade personalen på brandstationen i Arboga en kväll i veckan. ”Ett öppet och bra möte”, summerar Tomasson.
Men jag är mest intresserad av att få veta hur han argumenterat som Arbogas representant vid mötena i direktionen för Räddningstjänsten Mälardalen.
Han svarar.
– Lite saker som jag lyft i direktionen, presidiemöten och politiska förmöten, det finns säkert mera, men det jag kommer på just nu att jag tagit upp. Kanske inte så detaljerat jag får med det här eller ordagrant, men innebörden av det är i i alla fall:
– Köping eller Kungsör kan dröja innan de ansluter, upp till 15-20 min innan rökdykande insats kan påbörjas, men då är det inte längre livräddande insats som görs.
– Ej heller trafikolycka på de större vägarna, upp till 70 km/h är ok enligt RTMD-policy för Arboga där de då måste avvakta tankbil från Köping innan de kan åka ut, om de inte är på annat uppdrag. Det är ett stort upptagningsområde av E18/E20 mot Örebro, Köping och Kungsör. Vid trafikolycka är det oftast ofria luftvägar som är den största orsaken till dödsfall (70%), varje minuts fördröjning minskar chansen att överleva med 10%.
– Räddning vid drunkningstillbud i ån kommer inte heller att kunna genomföras på ett lika bra sätt, bl.a. på grund av tiden att åka med släckbilen. Vid 1+2 kan dessutom fördröjningen bli stor, då alla ska med i släckbilen, som dessutom inte är så smidig och snabb.
– Tankbil försvinner vid bemanningen 1+2? Då kan det ta väldigt lång tid innan den kommer från eventuellt Köping eller Eriksberg, eller annan station. Speciellt i södra och sydvästra delarna av Arboga, är det 45-60 minuters framkörning.
– För höjdbil, är insatstiden 10 minuter, men då ingår inte framkörningstid.
– Stämmer den uppskattade tiden som vi fått se? Om förslag 3 genomförs, så kommer rökdyk och tankbil försvinna, då kommer troligen inte livräddande insatser kunna genomföras, då varken Kungsör eller Arboga kommer kunna nås inom 10 minuter.
Arbogas argument bet inte
Hur kunde majoriteten i direktionen bortse från de här argumenten?
– Vi – Arboga genom mig på direktionsmöten och Jonna Lindman i ägarmöten – har framfört att vi inom RTMD måste se till att uppfylla de krav MSB ställer på räddningstjänsten, vill man ha ytterligare förmåga utöver det så är det en annan fråga.
– Lite kan man väl säga att reaktionen varit att vi vill få till en förmågehöjning i Arboga, vilket det inte är fråga om.
Håkan Tomasson tycker att det är anmärkningsvärt att politiska partier i Västerås nu går ut och lovar att Skultuna ska vara kvar som tidigare, när de på direktionsmötet röstade för alternativ 3, då de egentligen vill alternativ 1.
– Det är tydligen viktigt i Västerås men inte för hela Västmanland. Som S skriver på sin FB-sida, Tryggheten går först – i hela vår kommun.
Västerås viktigast ?
Tryggheten i Västerås alltså, är vad som går först. Arboga borta i utkanten av länet är tydligen inte så viktigt. Den inställningen är det lätt för en utomstående att komma fram till som orsak till direktionens märkliga beslut
Det finns som vi sett ovan argument så det räcker för en lösning som räddar liv i Arboga. Men det skadar inte att påminna något som inte förts fram, att det inte bara är två Europavägar som rör Arboga kommun utan också trafiken på två järnvägar, Mälarbanan och Svealandsbanan.
Men majoriteten i direktionen för Mälardalens Räddningstjänst bryr sig knappast om det heller.