Världsdebut i Region Kronoberg


Amarok-0

 

Ett drygt år har gått sedan RIPA Specialfordon blev återförsäljare för finska Tamlans och deras succé-ambulans Volkswagen Amarok Negea. Hur har det gått? Patric Mohag, vd på Ripa Specialfordon, sticker inte under stol med att det varit ett jobbigt och slitsamt år.
– Men idag har vi en stärkt tilltro till Amaroken och framtiden, vi vet att vi har en bra produkt och nu kan allt bara bli till det bättre, säger han.

Att smaken är som baken är allom bekant. Storbil eller småbil? Svar: både och. Amaroken verkar vara en sällsynt lyckad korsning av två vitt skilda ambulanstyper.
Under visningen i Växjö berättade Bernt Gustavsson, en av två fordonsansvariga i länet, hur överraskad han blivit av medarbetarnas mycket positiva inställning till nykomlingarna efter obligatorisk genomgång och provkörning.

Ambulanssjukvården i Kronoberg håller fast vid sin tradition. Storbilar och ett arbetssätt med mittplacerad bår och två vårdarstolar i sjukhytten. Något man haft de senaste åtta åren.
På utsidan har ambulanserna en sober design. Sidoinsteget till sjukhytten underlättas av det elektriska fotsteg som kommer fram underifrån.
– I Amarokerna har vi adderat flera ny attribut och nu kan vi se resultatet av vårt utvecklingsarbete, säger en nöjd Bernt Gustafsson.Amarok-2

God arbetsmiljö en fokusfråga
Sjukhytten kan i ett huj förvandlas från en sid- till mittplacerad bår och två vårdarstolar. En stol på vardera sidan om patienten. För att få en bra arbetsmiljö har sjukhyttens design och utrustningens placering vässats både här och där, i förhållande till nuvarande ambulansflotta.
– Allt i Amaroken känns på något sätt helrätt, säger Magnus Melkersson fordonsansvarig i västra Kronoberg (Ljungby).
– Såväl prestanda som köregenskaper är på topp. Ute på vägen rullar Amaroken tyst, stadigt och ytterst behagligt även på de mest guppiga och krokiga kronobergska vägarna, tillägger Bernt Gustafsson.
– Man skulle kunna tro att den fyrhjulsdrivna Amaroken slukar mycket soppa. Men, det är faktiskt tvärtom. Dieselmotorn drar mindre bränsle per mil, än de fyra äldre ambulanserna som nu byts ut. Vilket är bra både för miljön och plånboken, avslutar Bernt Gustafsson. ■

Bildtext: Från vänster Magnus Karlsson, fordonsansvrig i Växjö, Magnus Melkersson, fordonsansvarig i västra Kronoberg /Ljungby och Bernt Gustafsson, fordonsansvarig, Region Kronoberg.

Text och foto: Sven Åsheden


 

ANNONSER