Första, andra, men varför inte tredje…

Den 28:e april var jag på världspremiär hos Nilsson Special Vehicles AB i Laholm. Företaget visade sin senaste skapelse, en ambulans med kolfiberkaross byggd på Volvos V70-chassi.
Det var stolta ambulansbyggare som bjöd på buffé och log ikapp med frontgrillen på det nya ambulansfordonet! Roligt!
Snart kommer fler leenden från ytterligare en ambulansbyggare, Autokaross AB som ska till att bygga ambulans på Mercedes nya E-klasschassi.

Jag kan inte låta bli att smittas av den glädje som ambulansbyggarna sprider när de visar upp resultaten av sina utvecklingsprojekt i denna lilla fordonsnisch – och jag vill gärna reflektera lite över detta:
I Sverige finns det mängder av fordonspåbyggare som skapar fordon för ambulans, polis och räddningstjänster. Om man betraktar vad dessa företag har åstadkommit under de senaste 10, 20 eller 30 åren, så står deras kreativa utvecklingsarbete för en helt fantastisk utveckling. Utryckningsfordon av modernt snitt är helt outstanding, jämfört med vad som fanns för bara något eller några decennier sedan.
Detta har de åstadkommit trots att branschen är liten och konkurrensen stenhård. Man kan fråga sig vad det är som driver dessa företag att engagera sig på en liten och stentuff marknad. Titta till exempel på Autokaross i Floby AB, som nu 2010, kommer in som en helt ny aktör och ambulansbyggare.
Jag tror att just konkurrensen mellan företagen är det som driver utvecklingen. Konkurrens är uppmuntrande och verkar kreativt inom den sfär där den fungerar. Stimulansen ligger i utmaningen som det innebär att försöka överträffa konkurrenter och kolleger och kunna leverera bästa möjliga vara till bästa möjliga pris.

Det här resonemanget leder osökt tankarna till en annan del av blåljusbranschen, nämligen larmförmedling. Sveriges koloss när det gäller larmförmedling, SOS Alarm AB, har i praktiken ingen konkurrens och försöken att få in nya aktörer ser ut att ha misslyckats ännu en gång. Företaget Open Care var på gång att erbjuda ett alternativ för ambulansdirigeringen i fyrklöverlänen (Västmanland, Uppland, Sörmland och Gävleborg), men har till sist fått backa ur med hänvisning till patientsäkerheten.
Oavsett skälen till varför det sprack (det finns lite delade uppfattningar om dessa), så är det hur som helst synd att inte konkurrens ska kunna få verka även inom denna del av blåljusbranschen.
Jag ser aldrig liknande stolta, ut-vecklingsgenererade leenden i larmförmedlingsbranschen då och det finns i stort sett bara en enda aktör.

Hur kan det komma sig, egentligen?
När blir det en ändring? Jag bara undrar.

Sven Åsheden, chefredaktör och ansvarig utgivare

ANNONSER