Artificiell intelligens – vid 112-samtalen
SVERIGE. / LYSSNA. Avancerad datorteknik ska hjälpa SOS Alarms operatörer att prioritera de mest akuta fallen.
SVERIGE. / LYSSNA. Avancerad datorteknik ska hjälpa SOS Alarms operatörer att prioritera de mest akuta fallen.
SVERIGE / LYSSNA. En tredjedel av alla samtal som rings till nödnumret 112 behöver inte hjälp. – Det har hänt att man ringt och frågat
REGION SÖRMLAND / LYSSNA. Det har blivit färre ambulanser som larmas ut i Sörmlands län sen Sjukvårdens larmcentral tog över efter SOS Alarm.
VÄSTRA GÖTALAND Kostnaderna för alarmeringsverksamhet mer än fördubblas för regionen. Nu kritiserar regionens revisorer hur ärendet skötts, vilket man menar kan ha gjort det möjligt för
JÖNKÖPING. Ett samtal om en livlös man kom in till SOS-alarm – men tiden var knapp och ambulansen befann sig 20 minuter från platsen. Då kom SOS-operatören
LJUSDAL. En man som upplevde andnöd och vars ben inte bar honom larmade till 112 vid tretiden en natt i oktober 2016. Eftersom det inte
GÄVLEBORG. SOS Alarm hanterade inte en situation med ambulansbrist på ett bra sätt, vilket gjorde att en kvinna tvingades vänta på ambulans i totalt en
DEBATT. Lämna över ambulansprioriteringen till landstingen. De har kompetens och förmåga att både utföra och utveckla den, skriver sjuksköterskan Per-Anders Nordström i en slutreplik.
KARLSKRONA. När den hjärtsjuke mannen drabbades av yrsel ringde han en ambulans. Men i stället för att skicka hjälp började operatören på SOS ifrågasätta mannens behov
SOLLEFTEÅ. När ambulanspersonal i Sollefteå ryckte ut på en misshandel kom de till en potentiellt farlig situation. SOS Alarm hade larmat polis, men de var flera
Ansvarig utgivare: Jerry Lidberg
E-post: info@s112.se
Utgivningsbevis: 24 224
ISSN: 1650-7487
Adress: Lagergrens gata 2, 652 26 KARLSTAD
Org.nummer: 556764-3100
VAT-nr: SE55676431001
Innehar F-skattebevis
Har du idéer om innehållet på s112.se? Vi tar gärna emot tips på intressanta nyheter från er läsare!