Jag får inte köra ambulans


Vid akutlarm agerar vi snabbt, min kollega kör – jag får ta passagerarsätet. Jag är specialistutbildad ambulanssjuksköterska och har typ 1-diabetes. Jag räddar liv i mitt jobb, men enligt Transportstyrelsen kan jag inte ta C1-körkort, vilket krävs för jag ska få köra våra ambulanser.

Transportstyrelsen påstår att risken att jag ska få hypoglykemi när jag kör är för stor. Något som aldrig har hänt, eftersom jag alltid kontrollerar mitt blodsocker innan jag sätter mig i en bil. Jag har aldrig varit medvetslös. Jag jobbar som ambulanssjuksköterska. Det finns inte utrymme för att få hypoglykemi på jobbet.

JAG HAR HAFT diabetes i 20 år. Jag har varit sjuksköterska i 15 år och specialistutbildad ambulanssjuksköterska i 11 år. På anställningsintervjun till mitt drömjobb på ambulansen berättade jag att jag hade diabetes typ 1, sensor och insulinpump. Min chef sa ”det är inget hinder att du har diabetes”. Vi pratade redan då om att jag skulle ta C1-körkort, som arbetsgivaren skulle betala.
Min ansökan om C1-körkort skickades in till Transportstyrelsen i augusti 2019. Avslaget kom 26 september. Anledningen var min diabetes typ 1. Då ansökte jag om medicinsk dispens. Jag ringde också upp myndigheten och handläggaren på andra sidan luren trodde inte att det skulle bli något problem, eftersom jag jobbar med det jag gör och har en extremt god kontroll över mitt blodsocker.

Jag blev förvånad när jag fick avslag igen. En av anledningarna var att de säger att jag har ett stressigt jobb och sedan påstår att stress öka risken för hypoglykemi. Detta är ett direkt faktafel. Det är faktiskt tvärtom, enligt all forskning.
Så jag överklagade igen, till förvaltningsrätten, som mer eller mindre gick på Transportstyrelsens linje och gav mig avslag. I skrivande stund har jag överklagat igen. Denna gång till kammarrätten.
Jag har inte alltid varit öppen med att jag har diabetes. Jag har upplevt att folk dömer mig. Tittar på min mat och ifrågasätter om jag verkligen ska äta det där. Men i dag, 2020, har inte bara tekniken totalt förändrat diabetesvården, även folks uppfattning om diabetes har förändrats. Men inte Transportstyrelsens. De är kvar någon gång på 1990-talet.

JAG KAN ALLTSÅ rädda liv. Jag kan klä mig i skyddsutrustning och gå in till covidpatienter. Jag kan göra hjärt-lungräddning. Jag kan ansvara för läkemedel och administrationen av dessa, men jag får inte ta ett C1-körkort för att det finns en risk att jag får hypoglykemi, i alla fall enligt Transportstyrelsen.

Text: Sara Björklund Foto: Sarah Lundberg     Källa: Svenska Diabetesförbundet


Körkortsregler vid diabetes ses över

Behovet av nya körkortsregler kring diabetes är stort. Det visar en granskning som Transportstyrelsen gjort av både de medicinska kraven för diabetes och syn.

De svenska reglerna är otydliga och i vissa delar strängare än EU:s krav, medan andra delar inte ens uppfyller EU:s minimikrav.

Tre tunga förslag på lättnader är att:

  1. Personer med typ 1-diabetes ska kunna få högre körkortsbehörighet än B. I dag kan bara insulinbehandlade med typ 2-diabetes medges högre behörighet.
  2. Kravet på synintyg tas bort om inte ögonsjukdom upptäckts.
  3. Synfältskraven mildras.

Förslagen ska nu utredas vidare. Samtidigt har riksdagen uppmanat regeringen att återinföra körprov i simulator för den som redan mist sitt körkort på grund av synfältsdefekter och att utreda ett nytt system för körprov på väg.



 

Kommentarer

  1. Thomas säger:

    Jag befinner mig i exakt samma dilemma med samma förutsättningar som författaren. Transportstyrelsen hävdar att risken för plötslig medvetslöshet ökar med typ 1 diabetes och således kan inte trafiksäkerheten garanteras. Jag vill hävda att personer med metabolt syndrom som innefattar bl a hypertoni, obesitas och hyperlipidemi utgör en större risk för plötslig medvetslöshet pga risken att utveckla hjärtinfarkt och stroke. Personer med nämnda riskfaktorer utgör också en mycket större patientkategori än vad typ 1 diabetiker gör. Sedermera baserar Transportstyrelsen sitt reglemente på antaganden istället för fakta. Det finns nämligen ingen statistik som styrker att typ 1 diabetiker är oftare inblandade i trafikolyckor än övriga befolkningen. Men ändå exkluderas och stigmatiseras typ 1 diabetiker från rätten att inneha körkort med högre behörighet.

  2. Carina Nylen säger:

    Det var en dum kommentar, i så fall ska väl ingen ut i trafiken med typ 1.. så dumt, finns ju busschaufförer och taxi och tunga fordon som långtradare, brandbilar och ,polisbilar mm. Nä lätta på den regeln…..

Lämna ett svar till Thomas Avbryt svar

Jag samtycker till att Samverkan 112 lagrar mina uppgifter enligt integritetspolicyn

*