Attityder i gröna kläder och gula bilar


Kära ambulanskollegor!

Världen vi lever i är skruvad på många sätt. Vi som bemannar landets ambulanser utsätts nästan dagligen för hot och våld. Det är givetvis inte okej men mycket bäddar vi nog för själva. Först och främst måste vi ändra förhållningssättet mot våra patienter och deras närstående. ”Varför ringer du ambulans, du är ju inte sjuk” är nästan ett mantra för många kollegor. Tänk er själva att ni kliver in på H&M och expediten säger ”Vad gör du här, du har ju kläder på dig”. En absurd fråga, eller hur? Att ringa en ambulans när det inte är en nödsituation är inte okej men hade patienten vetat bättre hade hen inte ringt. För några månader sedan stötte jag ihop med en professor i pedagogik som sa ”När ska ni i sjukvården förstå att pedagogik är er främsta uppgift? När den dagen kommer lär ni spara massor med ”tid och möda”.

Jag funderade mycket på vad han menade professorn. Innan jag somnade den kvällen föll polleten ner, vi utbildar patienter och närstående dagligen. Om vi tar oss 5 minuter extra direkt så sparar vi en och en annan timme framöver. Om vi tillämpar detta just i ambulanssjukvården innebär det att vi först ska undersöka patienten ordentligt och sedan lägga upp alla fakta för patienten så att hen själv förstår att ambulans inte är nödvändigt eller att annat transportsätt är möjlig alternativt annan vårdnivå.

För det andra så är attityden till yrket kass, både från samhället men framförallt hos oss själva. Jag noterar att nya kollegor, stolta som tuppar, kliver in i yrket men ganska snart smittas de av allt gnäll på bortskämda patienter och onödiga resor. Ser sånt dagligen.

Det tas selfies med putläppar i ambulansen, skrivs ghettohashtags, case beskrivs in i absurdum och olycksplatser fotas etc 

Jag ska berätta en hemlighet

Så länge vi inte visar upp yrkesstolthet och respekterar oss själva så kommer vi aldrig få med oss någon respekt i samhället. Att vara trevlig mot patienter, deras närstående och kollegor är väldigt mycket enklare än att vara otrevlig och direkt elak.

Du kollega som beter dig respektlöst mot patienter, närstående och kollegor – du stampar på min stolthet som ambulanssjuksköterska och du stampar på alla var största dröm är att rädda liv och lem i gröna kläder och gula bilar. Tänk på det, kära kollega, när du kliver på nästa arbetspass.

Denis Jakopovic, Ambulanssjuksköterska 

Bild ovan: Arkivfoto S112

Bild – Ettan: Larmoperatörerna på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: SOS Alarm


 

Kommentarer

  1. Bo Thestad säger:

    Jag respekterar den yrkeskåren, då vill jag klart ha respekt tillbaka. Att det finns ”patienter” som inte tänker är verkligen att beklaga. Ni gör ett fantastiskt jobb.

  2. Frans säger:

    Mycket bra skrivet! Med erfarehet både som larmare och den som blir larmad!

  3. Pia säger:

    Det är viktigt att vara stolt över den kompetens man har. Det gäller även i sjukvården.
    Tyvärr har den ekonomiska styrningen gått för långt, som om vi som jobbar i den enbart är utförare av beställningar. Så är det inte. Vi har medicinsk kompetens för att göra bedömningar om det finns ett medicinskt behov. Det måste vara prio 1. Inte vad hen VILL att vi ska göra. Tack för bra artikel

Lämna en kommentar

*