Tidlös ambulansbyggarelegans

Conny, Mikael, Janne och Bengt är kvartetten som inte sprängdes. När Wimans Ambulance gick i konkurs 2003 tog de fyra bilbyggarna över själva. I dag gör deras företag 20-talet storbilsambulanser per år, har 15 anställda och omsätter 39 miljoner.

Ambulansproduktion i Sandviken AB förvaltar en snart 100-årig stolt yrkestradition med hantverksmässigt bilbyggande i Gästrikland.
Först ut var Valbo Karosserifabrik följt av AB Gävle Motorfabrik, Carson och därefter Anders Wiman-företagen.
Janne Carlsson, i dag produktions- och serviceansvarig, har själv varit med och byggt bilar sedan 1974, då han som 20-åring började på Gävle Motorfabrik.
– Så jag börjar snart kunna det här, skrattar han.
Efter en stormig period runt millennieskiftet med bankkris och inställda betalningar från två systerföretag, försattes Wiman Ambulance i konkurs våren 2003.
Conny Johansson, Mikael Lindberg, Janne Carlsson och Bengt Olsson var fyra av de sista anställda som fanns kvar i bolaget när rekonstruktionsförsöket misslyckades och ledningen tvingades ge upp.
Ingen av dem hade någon egen erfarenhet av att driva företag. Men de bestämde sig ändå för att göra ett försök att tillsammans rädda ambulanstillverkningen.
– Vi hade bra kontakt med kunderna och visste att det fanns ett uppdämt behov, säger Bengt Olsson, vd och marknadsansvarig.
Till att börja hade de fyra delägarna bara hjälp av ytterligare en person.

Bästa företag i länet
I dag är det totalt 15 som jobbar med ambulansbyggandet i ett välmående företag som 2013 omsatte 39 miljoner kronor och gick med 6 miljoner i vinst.
Flera år i följd har Ambulansproduktion funnits med på topplistorna över Gästriklands bästa företag i undersökningar gjorda av kommunerna i samarbete med länsorgan, högskola och näringslivsorganisationer.
Expansionen har skett i en jämn, försiktig och stabil fart med någon ny anställd varje år. Inte sällan är det personer med Wimanbakgrund som lockats tillbaka.
– Ambitionen har inte varit att växa snabbt. Vi har tagit vara på de möjligheter som öppnat sig och växt i en stadig takt, konstaterar Bengt Olsson.
Största kunderna är i dag landstingen i Gävleborg, Uppsala, Dalarna och Västernorrland. Att exportera ambulanser har inte varit aktuellt.
– Huvudsaken är att vi kan supporta de kunder vi har på ett bra sätt. Produkten vi har i dag är förhållandevis dyr och svår att konkurrera med på en europeisk marknad med lite mer kortsiktigt tänk.

Ett bra arbetsfordon
Ambulanserna har ända sedan starten varit Chevrolet-baserade.
– En bil med tillräcklig kapacitet och motorstyrka med hög markfrigång och bra tillförlitlighet som tål att köras som arbetsfordon, säger Bengt Olsson.
Tillverkningen av ambulansskåpen görs med komponenter från andra tillverkare och monteras ihop på chassin till färdiga storbilsambulanser.
Cirka 600 arbetstimmar lägger Ambulansproduktions bilbyggare ner på grundutförandet av varje bil som lämnar industrilokalerna i Lövbacken mellan Sandviken och Valbo.
– Det krävs hantverkskunnande och bra blick för det här arbetet. Vi går mest på intresse när vi rekryterar ny personal.
Bilarna gör cirka 50 000 mils tjänst inom sjukvården innan de pensioneras medan själva ambulansskåpen klarar minst tre gånger så många mil ute på vägarna.
En stor del av verksamheten går därmed alltså ut på att byta chassi till renoverade skåp.
– I slutändan ser vi det som en bättre affär att kunna erbjuda kunderna en billigare produkt under en längre tid, säger Bengt Olsson.
Utvecklingen sedan omstarten för elva år sedan har varit styrd av förändrade arbetssätt inom sjukvården, önskemål från kunderna och egna idéer om hur man gör bättre ambulanser med en mer effektiv arbetsmiljö.
Från att tidigare ha varit snabba transportfordon är dagens ambulanser små rullande akutsjukhus med avancerad teknisk utrustning och bemannade med välutbildad personal.

Fler och fler IT-funktioner
Utformningen är styrd av att personalen i dag ska kunna göra mycket mer för patienten innan bilen kommer fram till sjukhuset, så kallad prehospital
IT-funktioner med datorer ihopkopplade med övervakningsutrustning gör att ambulanssköterskorna snabbt kan få support från respektive sjukhus. Vårdarstolar finns på båda sidorna så fler än en person kan jobba med en patient eller att en ensam person kan välja sida utifrån behovet i varje situation.
Fortfarande elva år efter starten är kvartetten som tog över den då hotade ambulanstillverkningen osprängd och komplett.
– I en så en komplex produktion är det en styrka att vi är flera personer som kan varsin del, säger Janne Carlsson.
Är det lika kul fortfarande?
– Ja, faktiskt. Vi är nog lite insnöade på att få fram bra tekniska lösningar och gillar de utmaningar vi ställs inför, säger Bengt Olsson.
Hur har det gått att hålla ihop?
– Ha, ha. Den frågan ställde vi oss själva redan från början. Olikheterna har stärkt oss. Vi tycker ofta olika, men när vi tvingas ena oss om ett gemensamt beslut brukar det oftast bli bra.

Text och foto: Mats Jonsson

Bildtext: Bilbyggarna Bengt Olsson, Mikael Lindberg, Janne Carlsson och Conny Johansson har ett företag ihop.
De driver framgångsrika och stadigt expanderande Ambulansproduktion i Sandviken AB.

ANNONSER