Räddade 50-årig Merca-ambulans

Sven Hellerströms Mercedes-ambulans är den enda kvarvarande i sitt slag i Sverige som är byggd på denna chassityp och fordonets historia är spännande. Han har kartlagt historien ända från det chassit ursprungligen byggdes om och fick sin takförhöjning för att bli ambulans, fram tills dess han själv köpte den. Han berättar:
– Jag fick möjlighet att köpa bilen 2009 och sedan dess har jag sakta förvandlat dess yttre till att återigen påminna om hur en Mercedes-ambulans såg ut på 1960-talet. Hittills har jag lagat lite rost, bytt skärmar och lackerat om den i vit färg.Klassisk-Merca-1

Alla blir glada
Dessutom har han försett den med röda utryckningsljus, rödakors-lampa och roterande varningsljus med röd saftblandare. Allt är monterat och inkopplat och när Sven och hans fru Kerstin besöker fordonsträffar och andra arrangemang för att visa upp den, så blir blinkande rött ljus och några tut med 60-talssirenen ett lockrop för att få folk att flockas.
– Folk blir glada när vi kommer. En gammal ambulans har stark dragningskraft och de flesta blir lika intresserade som man själv är, säger han.
Historien är fascinerande. Svens Mercedes-ambulans har fått sin ambulanspåbyggnad utförd av Binz i Tyskland 1964. Just den här chassimodellen (se faktaruta) var en vanlig ambulansmodell ända från 1961 och fram till 1965. Totalt förvandlade Binz 580 Mercedes 190 C till ambulanser med bland annat den typiska takförhöjningen.

Jämtlandsambulans
– När den här ambulansen kom till Sverige levererades den till ett åkeri- och taxiföretag i Gäddede i norra Jämtland där den gick som ambulans ända fram till 1975. Det blev säkert många mil, enkel resa från Gäddede till lasarettet i Östersund är nämligen 24 mil, berättar han.
När den togs ur ambulanstjänst var det åkeriägaren själv som tog hand om den. Sven berättar att ambulansen lackerades om och fick tjäna som jägarbil, för att under många år transportera jakthundar och vapen…
– 1991 såldes den till en annan privatperson i nordjämtland, som började använda den som sommar- och nöjesbil. Han gjorde flera långa resor runt om i Sverige med den gamla ambulansen.
– Men tyvärr så avled ägaren och bilen blev stående i ett garage i Stockholm innan den till slut hamnade hos Mercaskroten i Stockholm 2003 för att skrotas.
Men som tur var, så var det en av delägarna på skrotningsföretaget, född 1964 och alltså jämnårig med bilen, som förbarmade sig över den gamla ambulansen och räddade den till eftervärlden. Han köpte loss den till sig själv och när han senare slutade på skroten för att starta egen firma för reparation av vindrutor, så förvandlades den till firmabil och rullande reklampelare.
Omlackad
– Ambulansen hade lackerats gul både utvändigt och invändigt med stor reklamtext för vindruteskador, berättar Sven.
Det var i det skicket som han 2009 köpte den för 30 000 kr. Därefter har hans utmaning varit att återställa ambulansen till ursprungligt utseende.
– Jag tog bort reklamen och ett par år senare lackerade jag om den till den nuvarande vita färgen.
Sven Hellerström har själv ingen erfarenhet från arbete i ambulans. Hans resurs är det livslånga intresset för Mercedesbilar, samt den kunskap han kan hämta in från andra. Hittills har det gått bra, klenodens yttre tycks ha fått ett perfekt 60-talsutseende och när han efter ett halvårs vinterstillestånd startar den gamla bilen är det utan problem. Motorn hoppar igång och han kör ut den från det egna villagaraget till gatan utanför.Klassisk-Merca-2

Vem vet var inredning finns?
– Jag har ingen aning om hur många mil den har gått. Vägmätaren går bara till 10 000 mil och det går inte att veta hur många varv den snurrat.
Besiktningarna har också gått bra. För två år sedan blev det anmärkningar på bromsar och stötdämpare, men det är fixat och i juni är det åter tid för besök hos Bilprovningen.
Sedan är det dags för utfärder under sommarhalvåret. I år har Sven och Kerstin bestämt att de ska hålla sig i Östergötland för att besöka både fordonsträffar och hembygdsarrangemang.
– Nån gång i framtiden har vi också tänkt att det skulle vara roligt att ta en tur upp till Gäddede för att visa bilen. Vi får se om det går att förverkliga, säger Sven.
Annars är det inredningen av ambulansen som är nästa utmaning – och Sven vänder sig gärna till Samverkan 112:s läsekrets för att be om hjälp:
– De som har kunskap om inredningen i en Mercedes-ambulans 1964, eller de som eventuellt vet var jag kan få tag på prylar – ta kontakt med mig! Jag skulle jag vara jättetacksam för sådana kontakter!

FAKTA:

Fabrikat: Mercedes-Benz 190 C, årsmodell 1964,  Kaross:     Binz Europ 1100, påbyggnad nr 7119.

Reg. 25/8 1964 med: Mellanvägg, skenor för två bårar, röda lyktor och godk. larmanordning. Antal passagerare 3, varav 1 liggande på bår, alt. 2 liggande på bår. 4-cylindrig bensinmotor på 1184 cm3, 59 kW (80 hk). 4 vxl manuell.

Tjänstevikt: 1610 kg. Totalvikt: 2080 kg. Max last: 470 kg. Mått: L 4700 mm, B 1800 mm.

Sven Hellerström har tel: 070-305 09 08.

MER FAKTA
► På 1960-talet byggde Mercedes inga egna kombibilar, utan sådana tillverkades av olika karosspåbyggare som t.ex. Miesen och Binz i Tyskland. Personbilskombin Universal, eller Safari som den kallades i Sverige, byggdes av IMA i Belgien.

► Antalet ombyggda 190 C mellan 1961 och 1965 uppgår till 724 stycken. Av dessa blev 580 st. ambulanser enligt tyska uppgifter. Av dieselmodellen 190Dc byggdes det under samma tid om 1 825 bilar. Totalt under åren 1961-68 byggdes det om 5 859 bilar av typ W 110, den s.k fenmodellen.

► Det finns fyra stycken Mercedes-Benz 230 (6-cyl, W 110) med förlängt axelavstånd i det svenska fordonsregistret, men samtliga är avställda.

Text: Mats Thorner   Foto: John Thorner

ANNONSER